Jumaat, 5 Mac 2010

SAMBUTAN MAULIDUR RASUL BOLEH JADI PENGUKUR KEPADA PERPADUAN KAUM - YUSSOF MAHAL

LABUAN(26 Feb 2010)--Sambutan Maulidur Rasul yang diadakan setiap tahun boleh menjadi pengukur kepada perpaduan masyarakat islam, dan persoalan samada perarakan sambutan maulid tidak ada fadhilatnya seharusnya tidak timbul.

Ahli Parlimen Labuan Datuk Haji Yussof Mahal berkata sambutan Maal Hijrah ini adalah untuk menerapkan budaya positif dikalalangan umat islam terhadap sejarah islam yang agung dan untuk mengingatkan masyarakat islam keagungan Nabi Muhammad S.A.W.

Yussof berkata dalam mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abd Aziz pada minggu lalu bahawa, bulan Maulud tidak mempunyai fadilat dan sebarang kelebihan berbanding bulan Ramadan, kenyataan tok guru itu tidak harus dilayan tetapi masyarakat islam harus membuta penialain secara matang dan bijak dari perspektif islam.

“Kita telah mengadakan sambutan mauled ini setiap tahun dan kita dapat saksikan kehadiran masyarakat islam dan mampu memberi gambaran positif kepada saudara baru islam kita. Ini yang penting, kita tidak jadikan sambutan maulid ini sebagai platform berkempen politik tetapi untuk menerapkan keutuhan dan memperkasakan ummah sebagai teras dalam kehidupan kita sebagai masyarakat islam. Dan apabila kita menyentuh samada maulid ini tidak ada fadhilatnya, kita tidak harus pula terpengaruh dan bersetuju untuk tidak lagi menganjurkannya mada hadapan, ini kerana kita sema ini jadikannya sebagai landasan untuk mempereratkan perpaduan dan hubunag silaturahim,” katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Yussof menyeru warga Labuan khususnya agar menghidupkan sunnah Nabi Muhammad dalam segenap aspek kehidupan samada dari segi pembinaan sahsiah diri, masyarakat, urusan ekonomi dan pembangunan sesuatu kawasan.

Tema sambutan tahun ini adalah Memantap Ukhuwah Memperkasa Ummah yang membawa maksud permuafakatan dan kesatuan umat islam merupakan kunci kekuatan yang perlu dipertahankan dalam mencapai matlamat melahirkan umat yang terbaik yang menjadi contoh kepada semua lapisan bangsa.

“Katanya umat islam harus mementingkan hubungan baik sesama yang lain dan perhubungan yang baik dapat dijalin dan diamalkan sekiranya setiap individu memiliki akhlak yang mulia.

Akhlak mempunyai tempat yang tinggi dalam islam dan ia adalah seperti cermin dalam memancarkan cahaya islam itu sendiri,” katanya.

Di Wilayah Persekutuan Labuan, kita bersama amat bertuah hidup dengan penuh harmoni dan berpeluang mengamalkan cara hidup islam dengan kemudahan serta prasarana yang disediakan oleh kerajaan.Ini perlu diterjemahkan dalam diri dan keluarga serta masyarakat secara komited dengan meningkatkan penglibatan dalam pelbagai aktiviti agama yang diadakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan