Rabu, 30 Jun 2010

Isu Tempatan Ke Peringkat Nasional

LABUAN--Beberapa isu tempatan menjadi perdebatan hangat dalam hampir semua siri mesyuarat cawangan Umno yang baru berakhir dan bakal dibawah keperingkat bahagian untuk diusulkkan keperingkat Umno pusat.

Antara isu yang dibangkitkan termasuklah isu Kanun Tanah Negara yang masih belum difahami dan memerlukan penjelasan, isu bekalan air yang belum pasti bila berakhir, bekalan letrik yang belum stabil, jalan raya yang membahayakan pengguna jalan raya dan juga cadangan menurunkan status Jabatan Pelajaran WP Labuan menjadi pejabat pelajaran.

Ketua Penerangan Umno Bahagian Haji Alias Husin memberitahu isu-isu ini adalah isu yang memerlukan penyelesaian dan bukan hanya untuk diperdebatkan semata-mata.

“Isu ini adalah amat penting untuk diselesaikan yang telah banyak menimbulkan permasalahan dan kekeliruan kepada penduduk kampung. Ahli Parlimen kita Datuk Yussof Mahal telah berulang kali menyuarakan dan memperdebatkan disidang Parlimen tetapi sehingga kini masih juga berlarutan,” katanya, sambil menambah isu juga pernah ditimbulkan dalam satu mesyuarat bersama Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

Alias berkata bukanlah berniat untuk memperendahkan atau menuding jari kepada mana-mana jabatan terhadap isu seperti ini, tetapi, harus disuarakan bagi mendapat penyelesaian.
“Memandangkan isu-isu ini telah berlarutan, mungkin jalan terbaik adalah dijadikan usul untuk persidangan Umno akan datang,” katanya.

Persidangan Umno dijangka diadakakan pada Oktober ini.

Alias juga berkata Labuan meskipun hanya sebuah pulau dengan kepadatan penduduk yang kurang daripada 100, 000 juga mempunyai hak untuk bersuara dalam isu-isu yang boleh menjejaskan kehidupan harian mereka.

“Apa yang boleh dilakukan hanyalah terus menyuarakan kepentingan rakyat, bukan untuk kita mempolitikkan, tetapi kalau kita tidak dapat selesaikan cara lain, mungkin cara politik kita boleh gunakan, iaitu dengan membawa usul ini dipersidangan Umno pusat, ini kerana, masa itulah pemimpin-pemimpin kerajaan pusat boleh mendengar keluhan kita,” katanya.

Katanya, sambil memberi contoh kepada isu Kanun Tanah Negara yang penduduk kampung minta untuk dijelaskan, tetapi sehingga kini belum dilaksanakan, begitu juga dengan isu jalanraya yang banyak memberi risiko kepada pengguna jalanraya dan isu air sehingga pelajar UMS membuat piket.

“Adakah kita harus melakukan seperti mana pelajar-pelajar UMS memperjuangkan hak mereka untuk mendapat bekalan air iaitu dengan cara berpiket? Adakah sukar untuk membuat penjelasan kepada rakyat,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan