Ahad, 8 Februari 2009

YUSSOF BERMESYUARAT 6 BULAN SEKALI DENGAN SEMUA KEMENTERIAN, JABATAN DAN AGENSI KERAJAAN BAGI MEMASTIKAN PROGRAM, PEMBANGUNAN RAKYAT BERJALAN LANCAR


LABUAN: Ahli Parlimen Datuk Haji Yussof Haji Mahal menyarankan agar ketua-ketua jabatan kerajaan menggembling tenaga dan bekerjasama bagi memastikan program dan pembangunan untuk rakyat dapat dilaksanakan dengan jayanya.
Katanya adalah tanggungjawabnya untuk melihat jentera-jentera kerajaan berfungsi seperti yang diharapkan selaras dengan seruan Perdana Menteri untuk melihat perlaksanaan yang lancar dengan perubahan sistem penyampaian.
"Sejak saya menjadi Ahli Parlimen hampir setahun, saya merasakan, saya harus duduk berbincang dan mendengar apakah perancangan masa depan untuk Labuan daripada semua jabatan kerajaan di Labuan. Apakah yang sedang dilaksanakan dan bakal dilaksanakan. Inilah saya mahu tahu," katanya ketika mengadakan mesyuarat bersama hampir kesemua jabatan kerajaan, agensi dan kementerian pada 6hb Februari.
Diantara jabatan kerajaan dan agensi yang menyertai mesyuarat termasuklah Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Jabatan Kastam dan Eksais Diraja, JAWI, Jabatan Kesihatan, LOFSA, Angkatan Tentera Darat Malaysia, Malaysian Anti Corruption Commission, FAMA, Jabatan Pelajaran, Jabatan Belia dan Sukan, Lembaga Pelancongan Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Lembaga Tabung Haji, JASA, Biro Bantuan Guaman, Jabatan Kebajikan, Universiti Malaysia Sabah, dan Jabatan Laut Semenanjung antara lain.
Yussof juga mencadangkan agar mesyuarat sedemikian dibuat setiap enam bulan bagi tujuan mengetahui keperluan kepada perkara-perkara dan isu-isu yang harus diketengahkan di parlimen.
Yussof meminta agar kesemua ketua-ketua jabatan kerajaan menyalurkan terus kepada beliau berhubung permasalahan dan isu-isu yang tidak dapat diselesaikan diperingkat mereka untuk membolehkan beliau mengetengahkan diperinkat Parlimen.
"Bekerjalah bersama saya bagi memastikan amanah yang diberikan kepada kita semua dapat dilaksanakan dengan jayanya," katanya.
Beliau juga menggesa agar ketua-ketua jabatan kerajaan untuk terus bekerjasama antara satu sama yang lain bagi meneruskan agenda kerajaan tanpa sebarang halangan.
Beliau juga mengingatkan agar piagam pelanggan setiap jabatan itu diberi fokus agar tidak lari daripada objektif asal dalam pemberian perkhidmatan kepada masyarakat.
"Marilah kita lihat kemungkinan ada kelemahan pada perkhidmatan kita kepada rakyat, adakah keperluan kajian semula dalam sistem dan prosedur kerja... ini kerana masyarakat pada dasarnya memerhatiukan kita dalamkita menyampaikan amanat kerajaan," gesanya.
Yussof juga berkata adalah perlu bagi ketua-ketua jabatan kerajaan untuk terus berada dilandasan yang betul bagi menghindar daripada dikritik dan dikecam oleh pihak tertentu.
Dalam mesyuarat itu juga, beberapa isu sempat diketengahkan termasuklah kekurangan pakar perubatan di hospital Labuan yang banyak menimbulkan kekhuatiran dikalangan masyarakat.
Yussof mengulas bahawa isu ini telah didebatkan di parlimen dan Kementerian Kesihatan sedang berusaha untuk memastikan masalah yang dihadapi bukan sahaja dihadapi di Labuan, tetapi disemua hospital seluruh negara ini, dapat diselesaikan dengan pertambahan pakar untuk berkhidmat di pulau ini.
Pengarah Pendidikan Labuan Mohd Zaki mencadangkan agar ada insentif menarik untuk menarik minat pakar perbuatan untuk berkhidmat di Labuan.
Isu yang lain juga adalah berhubung keperluan kepada Lembaga Pelancingan Malaysia untuk mempromosi secara aggresif tentang Labuan yang mana sehingga kini masih ada lagi masyarakat di negara ini masih menganggap Labuan masih sebahagian daripada Sabah, sedangkan Labuan telah meraikan Hari Wilayah Persekutuan sejak 25 tahun lalu.

5 ulasan:

  1. Salam Tok,
    Saya nak bagi tahu bahawa ini adalah diantara salah satu tindakan yang paling baik yang telah Datuk Laksanakan. Labuan sebelum drp ini sangat tandus dengan pemimpin yang memiliki kesejatian kepimpinan spt ini. Banyak peratusannya pembangunan di Labuan ini berkait rapat dengan Jabatan-Jabatan Kerajaan. Tidak sekali-kali mereka dapat diketepikan dalam semua rancangan dan pelaksanaan pembangunan yang akan dijalankan oleh pemimpin UMNO/BN. Inisiatif Datuk ini harus dilihat dengan tidak prejudis oleh 'musuh' politiknya.

    BalasPadam
  2. Salam. YB Datuk, pendekatan yg Datuk bawakan adalah sgt baik dan kami rakyat Labuan berharap agar keikhlasan Datuk utk merapatkan jurang diantara Pejabat Parlimen dan Jabatan atau agensi kerajaan bagi memastikan program, pembangunan rakyat berjalan lancar disambut baik oleh agensi-agensi kerajaan berkaitan. Ini kerana kesan atau impak ke atas rakyat dan masyarakat Labuan pasti akan dapat dirasai sepenuhnya bilamana ada kerjasama erat sebegini rupa. Lagi pula, tidaklah tertubuhnya kerajaan BN sedia ada (dimana agensi-agensi kerajaan ini bernaung) sekiranya tiada wakil rakyat yang di pilih rakyat. Itulah asas pembentukan sebuah kerajaan dan YB Datuklah tunjang kepada kerajaan BN di Labuan. Terima kasih diatas pembaharuan yg Datuk bawakan. Wassalam.

    BalasPadam
  3. Hi YB, how are you? Hope you are doing great. Congratulations! Tahniah on receiving your Kolonel Kehormat from RELA Malaysia. So you are now YB Kolonel (K) Datuk Yussof Mahal. We do proud of you sir. Take care.

    BalasPadam
  4. Terima kasih diatas ucapan tahniah.

    Perlantikan sebagai Kolonel Kehormat ini adalah satu tanggungjawab yang besar dan memerlukankerjasama semua pihak khususnya agensi-agensi penguatkuasa.

    Terima kasih sekali lagi diatas penghargaan. Bersama saya menjadikan Labuan sebuah wilayah yang berdaya saing.

    Terima kasih

    BalasPadam
  5. salam Datuk YB....Tahniah Datuk atas usaha Datuk yang sangat baik..mudah2an segala niat baik dan keikhlasan Datuk akan diberi balasan yang setimpal dari Allah Subhanallah taala....sebagai warga Labuan yang dahagakan satu pimpinan yang bersifat "kerakyatan" dan tidak bermain dengan dacing yang senget....mudah2an Datuk diberikan kekuatan dan kesihatan yang baik agar segala cita2 untuk menjadikan Labuan sebuah tempat yang indah dimata dan di hati....TERCAPAI dan rakyat mendapat manafaat nya....INSYALLAH...wasalam

    BalasPadam