Selasa, 13 April 2010

Belia Beliawanis Harus Sedar Peranan Dan Sumbangan


LABUAN-- Belia dan beliawanis harus menyedari apakah peranan dan sumbangan mereka dalam merancakkan lagi aurs pembangunan ilmu.

Ahli Parlimen Datuk Haji Yussof Mahal berkata belia-beliawanis harus tahu adakah mereka mampu untuk mengembangkan lahgi imu dan pengetahuan yang dimiliki untuk kesejahteraan orang lain atau sekadar menjadi poengguna pasif dan pemerhati sahaja.

"Didalam era globalisasi, tidakkah para belia dan generasi muda mempunyai keinginan untuk turut sama menyumbang kearah pembinaan satu masyarakat Malaysia yang canggih dan bertamadun tinggi serta unggul. Sedarlah, setiap agama ada menekankan akan kepentingan ilmu kepada para penganutnya," katanya ketika merasmikan Majlis Forum Belia Transformasi 1Belia 1Malaysia Dengan Isu Melentur BUluh Biuar Darti Rebungnya pada 10 April lalu.

Yussof berharap belia-beliawanis berperanan sebagai agen yang mampu bersaing dan membimbing masyarakat kearah kebaikan dan kesejahteraan.

"Mereka perlu mempunyai inspirasi dalaman diri bahawa mereka adalah pemimpin yang bertanggungjawab keatas diri, rakan, keluarga dan bangsa serta agama dan negara umumnya," katanya.

Katanya lagi, peranan para belia masa kini dan akan datang sudah pasti akan menjadi lebih mencabar kemampuan dan ketahanan mereka.

"Sebagai pewaris negara di masa akan datang, mereka mesti melengkapkan diri sendiri dengan pelbagai kelengakapan dan persediaan secukupnya umpama pejuang yang sentiasa berlatih bavgi menghadapi mush di medan perjuangan. Seterusnya, bagi menghadapi semua ini, adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk mendidik opemikiran dan sikap supaya menjadi lebih positif dan proaktif. Untuk menjadi proaktif, idealisme dan keazaman tinggi amatlah perlu," katanya.

Beliau menambah cabaran utama kepada golongan belia dan generasi muda adalah cabaran teknologi maklumat.

"Tidak dinafikan banyak yang boleh diperolehi daripada teknologi maklumat tetaoi akan membawa implikasi negatif sekiranya disalah gunakan. Olehj yangdemikian mereka harus tahu memainkan peranan mereka dengan sebaiknya," katanya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan