Isnin, 5 April 2010

Yussof sambut baik cadangan penggunaan air proses pembentungan untuk kegunaan industri


LABUAN-- Ahli Parlimen Labuan Datuk Yussof Mahal menyambut baik langkah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air menggunakan air pembentungan yang telah diproses untuk kegunaan industri.

langkah tersebut adalah bagi membantu menyelesaikan isu air yang kini kritikal di Labuan sejak tahun lalu.

"Kita berharap dengan cara ini kita dapat menyelesaikan isu air di Labuan. Perkara ini telah saya suarakan di Parlimen, dan kita berterima kasih diatas lawatan Menteri sendiri ke Labuan pada 3 April lalu untuk melihat keadaan sebenar," katanya.

Dalam pada itu, beliau juga berharap projek penyambungan paip dari Sungai Pada di beaufort ke Labuan siap mengikut jadual dan tidak di lewatkan dengan pelbagai permasalahan.

"Projek bernilai RM365 juta itu harus disiapkan, ini kerana penduduk Labuan telah menghadapi situasi ini agak begitu lama. Kini warga Labuan hanya mendapat bekalan air melalui catuan, dan apa yang Menteri harapkan untuk melihat dalam masa dua bulan tidak ada lagi catuan adalah satu harapan besar kepada penduduk Labuan," katanya.

Yussof juga menggesa Jabatan Air Labuan akan dapat menyegerakan pembinaan telaga tiub dan memastikan mampu membekalkan air yang cukup kepada Kolej Matrikulasi Labuan, ini kerana kemasukan baru seramai 3,000 pelajar ke kolej itu dijadualkan pada Jun ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan